Hvad er SEO

Hvad er SEO?

Da jeg selv begyndte at interessere mig for online markedsføring for et års tid siden, da var SEO (søgemaskineoptimering) noget af det, som jeg selv brugte lang tid på at sætte mig ind i – så godt som jeg nu kunne. 

I Granly Marketing har vi en spirende tekstforfatter tilknyttet på freelancebasis, som ved lige så lidt om SEO, som jeg selv gjorde for et år siden. Vedkommende spurgte, om jeg ville sætte hende lidt ind i tingene, og det ville jeg naturligvis gerne – efter bedste evne.

Da jeg satte mig for at skrive et par ord om SEO, tænkte jeg, at jeg da lige så godt kunne smide det op på bloggen også, så andre evt. ville kunne få lidt ud af det også. Det har derfor udformet sig til dette indlæg, hvor jeg forsøger at fortælle lidt introducerende om SEO.

Hvad er SEO kort fortalt?

SEO står for ’Search Engine Optimization’, eller på dansk ’Søgemaskineoptimering’. SEO er den overordnede betegnelse for samtlige tiltag og ændringer, du kan lave på din hjemmeside for at optimere den således, at søgemaskinerne flytter den højere op i deres resultater, når folk søger på et eller andet.

LÆS OGSÅ: Tjen penge online som tekstforfatter

Herhjemme bruger langt hovedparten af danskerne Googles søgemaskine, når de skal finde noget på nettet.

Hvis du f.eks. ejer et malerfirma i Svendborg, og hvis du har en dertilhørende hjemmeside, så kan du lave justeringer og ændringer, som optimerer din hjemmeside således, at når dine potentielle kunder smutter på Google og søger på f.eks. ”maler i Svendborg”, ”billig maler Svendborg”, eller hvad folk nu engang måtte søge på, så finder de netop dit malerfirmas hjemmeside på en af de øverste 10 pladser på side 1 af Google.

Hvilken betydning har placeringen i Google?

Man kan meget kort og banalt sige, at jo højere oppe i Googles søgeresultat din hjemmeside ligger, når folk søger på dét og dét, desto større chance er der for, at de vil klikke ind på netop din side frem for dine konkurrenters – hvilket selvfølgelig er hele formålet med at lave SEO på din side (ligesom reklamesøjler eller reklamer i aviser osv. skal fange potentielle kunders opmærksomhed blandt mængden).

Der er en verden til forskel på, om din side ligger på 1. pladsen, 8. pladsen eller 15. pladsen i Googles søgeresultater, når folk søger på den service eller det produkt, som du nu engang sælger.

Derfor er det hamrende vigtigt, at din side ligger så højt i søgeresultaterne som muligt, hvilket er grunden til, at du laver SEO på din side/søgemaskineoptimerer din side.

Eksempler på SEO

Der er rigtige mange faktorer, der spiller ind, når Googles søgemaskinerobotter ”vælger”, hvilke hjemmesider de placerer øverst, når folk søger på forskellige søgeord.

Jeg er absolut ingen ekspert på området – langt, langt fra – men herunder vil jeg ikke desto mindre opremse nogle af de mere gængse ting, du kan gøre for at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Jeg tager i øvrigt udgangspunkt i en fiktiv webshop, der sælger legetøj.

Teksterne på din side

Uanset om du har et malerfirma med dertilhørende hjemmeside, en affiliateside, eller, som i dette tilfælde, en webshop, så vil/skal der være tekster på siden og undersiderne. Teksterne er et af de letteste steder at sætte ind rent SEO-mæssigt.

Hvis du f.eks. sælger gammeldags gyngeheste af træ i din webshop, så går du ind og kigger på, hvad folk bruger af søgeord, når de leder efter lige netop sådanne produkter, når de søger på Google (dette gøres f.eks. ved hjælp af Googles eget værktøj ”Keyword Planner”).

Der er måske nogle, der søger på ”gyngehest af træ”, andre søger på ”retro gyngehest”, imens en helt tredje gruppe søger på ”billig trægyngehest”. Så kan du tage udgangspunkt i de søgeord, der er flest mennesker, der bruger hver måned (og kigge lidt på konkurrencen på Googles første side for de enkelte søgeord, men det er et helt andet emne).

Hvis du så vurderer, at størstedelen af dine potentielle kunder søger på ”billig trægyngehest”, så tager du udgangspunkt i dét søgeord, og skriver din tekst (f.eks. en produktbeskrivelse) ud fra dét søgeord. Du bruger desuden det eksakte søgeord i overskriften på den specifikke underside, som din gyngehest ligger på osv. (ligesom jeg har brugt “SEO” i overskriften til dette indlæg).

Dernæst er der endnu flere tekniske ting, der spiller ind, bare når du skal skrive en tekst ud fra et bestemt søgeord (eller et par stykker). Eksempelvis giver det efter sigende større værdi hos Google, hvis dit udvalgte søgeord indgår som noget af det allerførste i den første sætning i teksten samt den afsluttende sætning. Derudover bør søgeordet optræde nogle gange i løbet af teksten (også kaldet ”Keyword Density”) – nogle eksperter siger, at søgeordet skal optræde i ca. 5 % af teksten, andre siger 1-2 %, mens helt andre mener, at det ikke har så stor betydning.

Brug dit søgeord, når du lægger billeder op

Hvad er SEO

Hvis du skriver en tekst og bruger billeder i teksten, f.eks. et produktbillede af din gyngehest, så kan du skrive en lille beskrivelse på en sætning eller to ”på billedet”, når du uploader det på din hjemmeside.

Har du prøvet at søge på noget under ”Billeder” på Google? Ja? Det er lige præcis dét, der sker, når du bruger dét og dét søgeord til dit billede, når du uploader det.

Dette gøres i øvrigt ikke nødvendigvis, fordi du håber, at folk finder frem til din hjemmeside via søgninger i Googles billeder – men når du også har smidt dit søgeord, f.eks. ”billig trægyngehest” på det billede, som ligger på den bestemte underside på din webshop, så tillægges også dette en form for værdi, når Google vurderer, om de skal placere din eller konkurrentens side øverst i søgeresultaterne.

Husk på, at Googles formål er at gøre vejen for den person, der søger efter noget i deres søgemaskine, hen til dét, personer leder efter (f.eks. din hjemmeside) så kort og nem, som mulig.

Relevans, relevans, relevans…

Netop derfor vil Google gerne placere de hjemmesider, der har mest relevans for den person, der søger efter noget, øverst i deres resultater. Denne relevans kan så netop opstå ved, at du smider det konkrete søgeord ind i din overskrift, din tekst, på dit billede, osv.

Linkbuilding

Dette er ikke noget, jeg har så synderlig meget forstand på (endnu), men jeg vil alligevel lige runde det, da jeg trods alt ved, at det er super vigtigt i forhold til SEO.

Linkbuilding betyder kort og godt, at man ”bygger” links, som kan lede personer fra andre hjemmesider over på din side.

Linkbuilding er dog en hel videnskab i sig selv, og konceptet har rigtig mange underemner, men overordnet set kan du, hvis du f.eks. har denne webshop, der sælger legetøj, gå ind og kigge på et forum på nettet, hvor nybagte forældre vender forskellige børnerelaterede emner og diskuterer ting såsom f.eks. legetøj. Her finder du så måske en debat omhandlende ”den bedste julegave til et barn på 3 år?”, hvor du så kan smutte ind og deltage i debatten, hvor du f.eks. fortæller, at gyngeheste af træ er det nye sort, og så smider du lige et link i din kommentar, som leder folk videre over til gyngehesten på din webshop, når folk klikker på det.

Du kan også lave linkbuilding ved at sende en eller anden super interessant og aktuel historie til en journalist på en af de store online nyhedssider (BT.dk, ekstrabladet.dk osv.), og så krydse fingre og håbe på, at journalisten vil skrive om din historie og smide et link ind i artiklen, som så igen leder læserne over til din hjemmeside.

Udover at alle disse links, som du kan ”bygge”, kan give en masse besøgende til din hjemmeside på helt naturlig vis, så siges det også, at jo flere, store og troværdige hjemmesider, der linker tilbage til din hjemmeside, desto mere værdsætter Google din hjemmeside, som så igen tæller til din fordel rent SEO-mæssigt, da det kan bringe din side længere op i søgeresultaterne.

(Læg i øvrigt mærke til, hvordan jeg eksempelvis laver lidt linkbuilding til min egen virksomhed, Granly Marketing, i toppen af dette indlæg).

Et par af de løse…

Der findes mange flere ting, du kan gøre på SEO-området, og jeg kender garanteret kun til en brøkdel af de ting, der kan gøres og ændres på, men her fik du i hvert fald en idé om nogle af de mere gængse faktorer.

Der findes som sagt også andre ting, der spiller ind, når Google skal vælge at placere din hjemmeside højere end konkurrentens – f.eks. har det også en teknisk betydning, om din side har en hurtig eller langsom load-hastighed, når man klikker sig rundt inde på siden. Dette aner jeg dog ikke en flyvende fis om, så det må jeg hellere lade være med at komme ind på.

Jeg håber, at dette har hjulpet dig til at blive en lille smule klogere på SEO, og du må endelig spørge, hvis der er mere, du vil vide – så vil jeg forsøge at svare efter bedste evne ;-).

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.6/10 (9 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
Hvad er SEO?, 9.6 out of 10 based on 9 ratings

4 kommentarer til “Hvad er SEO?

  1. Tak for god og forståelig information, Mads…. hilsen fra “spiren”…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)

Skriv en kommentar